Pris:
kr (eks. mva)
TIl Påmelding

Excel Avansert

Utforsk mulighetene for modellbygging og effektivisering av rapporter

Klasseromskurs:
Fysisk/Digital via Zoom/Teams,
dag
dager
Pris:
kr (eks. mva)
Gå 3 betal for 2
Meld meg på
Kursdeltakere diskuterer

Kursbeskrivelse

• Lære gode metoder for å slå sammen flere datakilder
  • Utnyttelse av avanserte funksjoner på en kreativ måte
  • Lag effektive og dynamiske rapporter med Power Query for import av data, rensing og rydding

Kjenner du til Excel sitt fulle potensial?

Du jobber i dag mye med omfattende modeller, og har fordypet kunnskap om Excel. Nå ønsker du å strekke deg ytterligere for å utnytte det fulle potensialet i programmet på en effektiv og kreativ måte.

Du vil lære de mer avanserte funksjonene og hvordan du tilpasser programmet etter dine behov. Du vil få metodikken til å jobbe effektivt og presist med blant annet Power Query og makroprogrammering i VBA.

For at du skal få størst mulig læringsutbytte er kurset svært praktisk rettet. Du vil bli en aktiv deltaker som selv trykker og utforsker nytt materiell fortløpende. Dermed vil du enkelt kunne ta til deg kunnskapen fra vår dyktige kursleder, Jon Gunnar Pettersen, med hans profesjonelle tilnærming.

Målgruppe

Du er en erfaren Excel-bruker og benytter programmet hyppig, og som vil utnytte mulighetene og programmets kapasitet til det fulle.

Forkunnskaper

Excel videregående eller lignende

• Metoder for fleksible rapportmodeller
  • Effektiv utnyttelse av Power Query
  • Skap makroer for å automatisere vanlige oppgaver
  • Metoder for strukturering av regnearkene
  • Lære gode metoder for å slå sammen flere datakilder

"Svært dyktig foreleser, det er ikke ett minutt av kurset jeg ville vært foruten. Kurset overgikk forventningene mine med god margin, det har gitt meg en helt ny forståelse for hva som faktisk kan uttrettes med Excel."

Magnus Aunevik-Berntsen, Fagkonsulent – Oslo kommune Utdanningsetaten

Programmet gjelder for begge dager

Pivottabeller

• Analysearbeid med avansert bruk av pivottabell
  • Gjør rapporter og presentasjoner interaktive
  • Bruk av formler i pivottabeller for å enklere beregne nøkkeltall

Power Query

• Automatisere import fra eksterne datakilder
  • Automatisk rydding: Fikse datoformat, fjerne uønskede tegn, fjerne blanke celler og fylle ut tomme
  • Slå sammen flere separate kildefiler til én tabell, automatisk og dynamisk
  • Kombiner PowerQuery med Pivot for å automatisere rapportene dine
  • Aggregering av flere datakilder via Join eller union. Relasjoner mellom tabeller.

Hvordan bygge bedre rapporter

• Ulike teknikker for å koble sammen flere datakilder, hvilken metode bruker du når
  • Dynamiske og brukervennlig modeller
  • Styrk sikkerheten i og kvaliteten i eksisterende modeller
  • Lag sammendrag fra andre ark på en fleksibel måte
  • Gode eksempler på grafiske fremstillinger

Smidig hverdag med automatiserte rutiner

• Innføring i Visual Basic for Applications (VBA)
  • Skap egne makroer og funksjoner

Tidspunkt for begge kursdagene

08.30 Oppmøte og registrering

09.00 Kurset starter

10.30 Pause

12.00 Lunsj

14.30 Pause

15.30 Kurset avsluttes

Kursleder

Jon-Gunnar Pettersen

Jon-Gunnar Pettersen har sin utdannelse innen informatikk fra Universitetet i Oslo og har gitt ut flere lærebøker. Ved flere anledninger har Jon-Gunnar Pettersen mottatt priser for sin formidlingsevne, og er kjent for å gjøre tungt fagstoff lettfattelig for både grunnleggende nivå og superbrukere.

Han holder jevnlig kurs både internt for virksomheter, men og åpne klasseromskurs. Hans tilnærming til stoffet er svært praktisk og lar deltakerne trykke og prøve nytt materialet selv fortløpende, noe som gjør har han får svært gode tilbakemeldinger med snitt på 5,67 av 6 mulige.

"Veldig bra, fikk mulighet til å prøve flere ganger slik at man blir sikrere i alt det nye. Fin flyt i programmet og satt igjen med mye nye lærdom. Veldig fornøyd med kursleder, forklarte på en rolig og tydelig måte. Perfekt tempo i hele programmet"

Anne Kanstad, Markedskonsulent
– Harald A Møller AS

Dette er et sertifisert kurs

Kurset er sertifisert gjennom DNV-ST-0008 - Certified Learning Programmes, hvilket garanterer deg som deltaker høyeste kvalitet og relevans i alle ledd. Dette er et dokumentert trygghetsstempel, både for deg og din arbeidsgiver.

Eksamen

Etter avsluttet kurs, får du tilsendt en eksamen du tar på nett og som er tilgjengelig syv dager etter kurset. Etter at du har bestått eksamen, mottar du sertifikatet som forteller at du har gjennomført et kurs i henhold til DNV-ST-0008.

Praktisk informasjon om eksamen

• Eksamen er frivillig
  • Eksamen er tilgjengelig syv dager etter at kurset avsluttes
  • Det er totalt 30 spørsmål
  • Hvert spørsmål har fire svaralternativer, og kun ett svar er rett
  • Eksamen må besvares innen 60 minutter
  • For å bestå eksamen må du ha minimum 50% rett
  • Du får resultatet umiddelbart
  • Ved bestått eksamen, mottar du et sertifikat i din e-post innen noen uker
  • Ved ikke-bestått eksamen, får du ett kostnadsfritt forsøk til

Påmelding

Du må ta med egen data

• Ha Office 2016 eller nyere versjon installert
  • Undervisningen og kursmateriellet er tilpasset PC
  • Du kan stille med MAC, men vit at det er begrenset mulighet for oppfølging av forskjeller i brukermiljø
Se alle klasseromskurs herSe alle forhåndsinnspilte videokurs her
Excelskolen AS
Fridtjof Nansens plass 5, 0160 Oslo
Org: 925 124 354
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Takk for din påmelding
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Jeg er her for deg - ta kontakt om du lurer på noe!
Jannicke Lillelien
Produktansvarlig